Kirándulás Cecele-hegyre

2022. május 14-én, László Ilona megszólítására, a Csíkszéki Erdélyi Kárpát-Egyesület szervezésében 27 lelkes tag és szimpatizáns találkozott a Penny parkolójában. Úticélunk Cecele-hegy meghódítása volt.

Ilona egy könnyű, laza 12 km-es túrát ígért nekünk enyhe szintkülönbséggel. Nagy örömmel ültünk kocsikba, robogtunk Bálványos fele, hiszen már kora reggel csodálatos napsütés ígérkezett.

Tusnádot elhagyva, a távoli hegyek derekánál még elillanó köd integetett, de ahogy megérkeztünk Bálványosfürdőre már a Nap köszöntött minket, s velünk tartott a túránk során.

Ilonka azt tanácsolta, először menjünk a Cecele hegyre, majd utána a Bálványos várat tekintsük meg, hiszen sosem lehet tudni, fog esni vagy sem.

Dombra fel, dombon le, végig így vezetett utunk. Lehet, hogy az a szintkülönbség több is volt, de mi alig észleltük, olyan bámulatos volt a bükkerdő, a sok élénk-vidám zöld, az avar ropogása. A kinyílt kosborok büszkén mutogatták virágjaikat, mi rájuk mosolyogtunk, megsimogattuk, lefényképeztük őket.

Utunk elején két kutyus csapódott hozzánk, végigkísérték utunkat, megvédtek a pásztorkutyák ellen. Nem, nem támadott meg minket a sok nyájőrző, csak összeugattak. Mindegyikük elmesélte, milyen nagy feladatuk van, mit bízott rájuk a pásztor, mennyi báránykára vigyáznak. A mellénk szegődött négylábúak visszaugatták, hogy itt kedves a CsEKÉseknek megmutatják a látványosságokat, majd hazamennek.

Folytattuk az utunkat, majd kitárult előttünk a Cecele.  1173 méter magasságban voltunk, ráláttunk a minket körülvevő hegyekre is, Kászonokra is. Azt mondják, ezen a csúcson mindig fúj a szél, de most csak a szikrázó Nap várt minket, még a lélegzetünk is elállt.

Készítettünk egy csúcsfotót, Ilonka megmutogatta, milyen ormokat látunk magunk körül, melyik falu látszik, s vidáman visszafordultunk megpihenni s elfogyasztani eledelünket egy békés kis menedékházikó mellett. A két négylábú finoman értésünkre adta, hogy ők nem pakoltak kaját, mi pedig megháláltuk tevékenységeiket egy-két odadobott falattal.

Lazításunk után László Csaba túratársunk elszavalta Pilátus című döbbenetes verset, majd nekiindultunk felkeresni a várat. Megint vártak a lankák, kapaszkodók-ereszkedők, s elénk tárult a sok-sok évszázados vár romjai. Felmásztunk a romok tetejére, körülnéztünk. Itt is egy pazar kilátás fogadott, nem tudtunk betelni vele. Készítettünk újra egy közös képet a CsEKE zászlóval, meghallgattuk Ilonkától a történelmi adatokat, Csabától a vár legendájának történetét Orbán Balázs nyomán, s néhány jóhangú társunk elénekelte Bálványosvár csonka tornya című népdalt.

Visszaindultunk. Utunk során találkoztunk a pásztorokkal, szóba elegyedtünk velük. Megnéztük hogyan fejik a juhokat. Sokunknak újdonság volt, nagyon-nagyon eltátottuk a szájunkat, ahogy az ajtócskákon kijöttek az állatok, átadni tejeiket. Egy icipici egynapos bárányka is kiszaladt, kacagott az álmélkodásainkon, majd bégetve kérdezte a kétnapos báránykát, látott-e ennyi álmélkodó kétlábút? Ordát kóstoltunk, vettünk, s jókedvűen tovább baktattunk.

Ilonka javaslatára eldöntöttük, megnézzük a Csiszár fürdőket is. Nem messze volt a parkolóban hagyott kocsijainktól. Még várt ránk egy pár kicsi hepe, nagyobb hupa, s ott is voltunk. Elkápráztatott bennünket a temérdek apró feredő, mofetta, mivel kényeztet bennünket a Természet! Volt Csokoládé nevű fürdő, de borvíz volt benne, gyógyító, hideg, csoki színű. Rácsodálkoztunk egy nagyon érdekes szürke bugyborékolóra is, reuma ellen nagyon ajánlatos. Kicsi láblógatás, büdülés után (a mofettában kénes gáz mellett való üldögélés) visszatértünk a kocsikhoz majd elbúcsúztunk egymástól.

Mindannyiunk feltelve örömmel, kacagással, mosollyal, integettünk egymásnak. László Ilonka azt mondta, ezek a CsEKÉs túrák, ha csak egy-két új tagot bevonzanak, az is megérte! Végignéztem a kedves társainkon, fiatalokon, s fiatalabbakon. Ma sokat tapasztaltunk, tanultunk, láttunk. Nagyon szép napunk volt. Megérte!

Hazaértünk, a Nap büszkén jött velünk, s ígérte, máskor is társul mellénk, mert jó volt együtt a CsEKÉvel.