Nagykőhavas

A Nagykőhavas

Egy párás, felhős 2023 júniusi szombat reggelen, 18 elszánt túrista érkezett a Penny áruház parkolójába, hogy a Csíkszéki Erdélyi Kárpát-Egyesület szervezésében, Tőke Dénes túravezető  irányításával, a 80 százalékos, egésznapos eső előrejelzés ellenére elinduljon a Nagykőhavas irányába, mely a Keleti Kárpátok része. Keleti oldalán a Csukás hegységgel. A Keresztényhavassal együtta Barcasági hegységet alkotják és a Tömös völgye választja el őket egymástól. Tele voltunk bizakodással, így az égiek is megsegítettek, mert cask néhány esőszitálást kaptunk, melyet áldásnak tekintettünk. Miután személyautóinkkal megérkeztünk a Brassótól 16 km-re levő Malomdombokhoz, túravezetőnk földrajzi tájékoztatót tartott és elindultunk a Hétlétrák irányába, amely Románia egyik leglátványosabb helye. Ez a 160m hosszú szúrdok, melyet a Csürkőárka pataka vágott a mészkősziklába, hét vizesést alkot. Egy órai gyaloglás után elértünk a szurdok bejáratától 150m-re levő jegypénztárig, ahol kiváltottuk belépőinket abba a csodálatos látványt nyújtó kanyonba, melyben 2013 óta 9 létra és 10 gyaloghíd vezet meredeken felfelé. A leghosszabb létra 15m-es. A víz a szikla oldalában katlanokat vájt és óriási zuhataggal érkezik lefele, esőpermeteket szórva a túristákra, kiknek ámulattal tölti el lelkét. Felérkezve az utólsó létrán is, kissé megpihentünk,majd elindultunk az 1640m-en levő menedékház irányába, melyet az Erdélyi Kárpát-Egyesület működtet. Meredeken kapaszkodtunk felfele, de a többnyire sziklás útvonallal járó nehézségeket és az 1000m-es szintkülönbséget feledtette a csodás természet, mely tele volt bükk meg fenyőerdőkkel, madarak füttyével és csicsergésével színesítve. Ekkor még nem is tudtuk, hogy milyen csodás lűtványban lesz részünk a menedékházi pihenőnk után. Innen még 200m szintkülönbséget kellet megtennünk az 1844m magasan levő Nagykőhavas csúcsáig. Volt részünk tőlünk alig pár méterre legelésző medve látványában, a teljében kinyílt havasszépe rózsaszín tengerében,melyben meg is mártózhattunk és a különboző szikla alakzatok megcsodálásában. A túra e gyönyörű részét csendszakasz beiktatásával tettük meg, így mégnagyobb hatást gyakorolt lelkünkre. A csúcson a Nap sugarai is megmosolyogták elszántságunkat és jutalmul megmutatták a minket körülvevő összes hegyvonulatot. A még mindig havas Bucsecs hegygerincét, a Királykőt, a Bodzai havasokat, a völgyeket, településeket és a minket körülvevő csodákat. Egy csúcsfotó után elindultunk lefele, egy kényelmes ,panorámás utat választva, hogy még idejében visszaérjünk autóinkhoz, ahol megköszöntük túravezetőnknek a szervezést, a csapatnak a társaságot és a jókedvet, majd tele élménnyel haza indultunk.