Gyermeknapi bringás határőr túra

Gyereknapon, 2023. június 1-én indultunk neki a Csíkszéki Erdélyi Kárpát-Egyesület által gyerekeknek meghirdetett bringás határőr túrának.

Az időjárási előrejelzéseket megcáfolva, szép napsütötte reggelen, parányi, de annál lelkesebb csapat gyűlt össze 8.30-kor az Erőss Zsolt Aréna parkolójában. Kis tanácskozás után egyöntetűen elhangzott, hogy mindenképp lejárjuk a túra útvonalát.

A gyerekek üdvözlése után, pár szóval tudatták a szervezők, hogy miért ezen a napon és erre az útvonalra esett a választás a túra megszervezésekor. Elhangzottak olyan érvek, mint:  legyünk friss levegőn, jó csapatban, jó hangulatban és ünnepeljük mozgással a gyerekek nemzetközi napját. Mivel úti célunk fontos állomása a Székely Határőr Emlékközpont volt, említésre került, hogy fontos bővítetünk, mélyítenünk ismereteinket népünk múltjáról.

Egy pár perces bringás felkészítő után 9 órakor csapatunk elindult Csíktaploca felé, majd az utolsó körforgalomnál, rátérve a Kománfalvi útra haladtunk Szépvíz irányába. Pár száz méter után, a főúton átkelve, rátértünk a Vásárok útjára, onnan egy rövidebb útszakaszt és egy meredek kaptató megtételét követően megmutatkozott teljes formájában Keresztelő Szent János temploma, egyben úti célunk első megállóhelye. A templom Csíkdelne határában, szántóföldekkel körülvéve, ha magányosan is, de annál méltóságteljesebben őrzi múltunkat.  Egykoron három falu temploma volt (Delne, Pálfalva, Csicsó), mai gótikus formáját az 1450-1500-as  években nyerte el. A templom legértékesebb része az 1673-ban készült virágdíszekkel megfestett kazettás deszkamennyezete. Megismerkedhettünk a templom megépítéséhez kapcsolódó legendával is, melyet gyerekek és felnőttek egyaránt nagy élvezettel hallgattunk. A templom általában zárva van, kérésre látogatható.

A gyönyörűen zöldellő búzamezők, a Hargita, a Csíki-havasok, valamint az Egyes-kő és a  Hagymás-hegység ölelésében indítottuk tovább utunkat. Egy hosszabb emelkedő megtétele után újabb megálló következett. Ezalatt megbeszéltük a Vásárút és vásárkapu történetét is.

A tervezett időpontban érkeztünk egyik legfőbb úti célunkhoz. A szívélyes üdvözlés után megtudhattuk az Emlékközpont építésének rövid történetét és a település örményekhez fűződő múltját. Ezután a tárlatvezető a székely katonai múlt több száz éves történetét bemutató időutazásra kalauzolt bennünket. Tartalmas időtöltésben volt részünk, mindannyian megannyi új ismerettel gazdagodhattunk. Tárlatvezetőink kerékpárral körbekalauzoltak minket a település nevezetesebb helyeire:

• a műemléknek számító felszegi székelykapuhoz (épült 1799-ben) és haranglábhoz, melyet a falubeliek még mindig csengettyűnek neveznek,
  • felhívták a fiataljaink figyelmét az évszázadok alatt kialakult „hagyományos falukép” megóvására,
  • a főtéren megtekinthettük Bocskai Vince, szovátai szobrászművész egész alakos Szent László-szobrát, mely Erdélyben egyedülálló. A szobortér rendezésében négy évszám figyelhető meg, amely a király életpályájához kapcsolódik (születése - 1046, megkoronázása - 1077, halála - 1095, szentté avatása - 1192). A szobor hátterében Szépvíz mondájának részleteit próbálták megjeleníteni: a hegyről lefutó patak vizét, melyből a király megitatta lovát.

Időbeli utazásunk itt ért véget. Megköszöntük tárlatvezetőinknek Daczó Dénesnek és Szakács Zoltánnak az értékes információkat. Félórás pihenő után a hazavezető utat Delne, Pálfalva érintésével a csíksomlyói kegytemplom előtti téren zártuk.

Kis zarándoklatunkat Tímár Asztrik ferences szerzetes, tartományfőnök áldásával, valamint egy közös imával volt szerencsénk zárni. Minden résztvevő egy különleges és a témához kapcsolódó emléklapot kapott jutalmul. Szellemiekben, lelkiekben feltöltődve indulhatott mindenki a saját otthona felé.