Csíkrákosi Pogányvár túra

Megközelítés: autóbusszal vagy autókkal
Minősítés: Könnyű, hosszú túra
Indulás: megegyezés szerint

A Pogányvár az Erdély keleti részén végigvonuló, kora középkori földvárláncolat részét képezte. Így kapcsolatban volt – többek közt – az azonos időszakban épült Csicsói-várral, a nagy-Somlyó-hegyi Só-várral, a zsögödi Kisvártető és Harom várával, vagy a tusnádi ún. Csíki-Bálványos-várral. A Pogányvár Felcsíkon, Csíkrákostól körülbelül 8 km-re nyugatra, a Galusa-tető vagy más néven Rákosi-Hargita-csúcs keleti oldalán, egy kimagasló, lemezes törésű andezit szikla lapos tetején található, 1266 m-en.
Rákos központjából indulunk, ahonnan a polgármesteri hivatal mellett egy, az Olton átvezető útra tértünk, amely végigmegy a Bogát dombja alatt, amit észak felől megkerül és elvezet a Bogát-borvízfürdő mellett. A Bogát dombja északi részén a Szent Jakab-kápolna magasodik, mely az 1720-as években épült, helyén azelőtt vár állt.

Mi haladtunk tovább, nyugat felé a sima földúton, át a Nagyégés-tető szétszórt borókabokros legelőjén. Innen ragyogó kilátásunk lett volna, ha körbetekintünk a Fekete-Rezre, a Hagymás-hegységre, a Naskalatra, szemben a Kőd-vonulatra és a Csíki-havasokra, a Nagy-Somlyó hegyére, valamint az előttünk magasló Hargitára. A kék kereszt jelzések kopottak, de a különböző útelágazások ellenére továbbra is a mélyebben kialakított utat kell követnünk.
A várat fenyves borítja. A keleti és északi oldalon ép falrészeket láthattunk, melyek magassága fél méter és másfél méter között változik. Különösen a vár északi fala majd másfél méter magasan épen maradt. Falrészletek láthatók a nyugati oldalon is, a délin viszont csak a fal alapja maradt meg. A várfalakat válogatott laposkövekből illesztették össze, rendkívül szilárdan. A vár északkeleti szögletében egy toronyerőd alapjai láthatók, ami valamikor a vár útja fölé magaslott. Valószínűleg könnyen védhető volt onnan a felvezető út. A várudvar déli felén egy keskeny, mélyebb üreg található, ami a vár kútja lehetett.

Felhasznált irodalom: Kocsis András,EKE Marosvásárhely (Gyopár)