Őszi Csalhó-túra

A Keleti-Kárpátok egyik legformagazdagabb hegytömbje a Csalhó, mely főleg rengeteg bizarr sziklájával vonja magára az arra járók figyelmét. Ezt mészkővel vegyes konglomerátum összetételének köszönheti, melyből hosszú idők folyamán az erózió különböző hatása hozta létre a furábbnál furább alakzatokat.

Ezeket a különleges sziklaképződményeket indult el megcsodálni a Csíkszéki Erdélyi Kárpát-Egyesület szervezésében, 2022. október 22-én 5 óra 30 perckor a Kaufland parkoloból a 28 fős csapatunk és egy kutya. 6 autóval indultunk neki utunknak, áthaladtunk a még október reggeli szürkeségbe burkolzó Békási szoroson, Erdély Békásig (Bicazu Ardelean) onnan a 10 lejes jegyváltás után autóinkal egy alacsony felfüggesztésű autók számára nehezebb, köves erdei úton haladtunk tovább a  Stănile tisztásig. A remetelak mellett hagytuk autónikat, innen kezdődött túránk gyalogos része. Az első szakaszt egy nem jelzett erdei ösvényen tettük meg a Curmatura nyeregig, ahol az enyhe emelkedőnek köszönhetően  levettük a fölöslegesnek vélt vastag dzsekiket. Innen folytattuk tovább utunkat a kék kereszttel jelölt, enyhén emelkedő erdei ösvényen az Apácák Tisztásáig (Poiana Maicilor 1326 m). A 20 perces pihenőnk alatt és reggelizés közben megcsodálhattuk az elénk táruló látványt, keletről hosszú sorfalat állnak a fehér sziklaoszlopok, melyeket a Kis-Aklos meredek falai zárnak.

Innen kezdődött a gyalogtúránk meredek szakaszon vezető része,  a piros sávjelzést követve elértünk az 1635 m-en található Miron-buglyákig (Clăile lui Miron), ahonnan pazar kilátás tárul elénk. A Miron-buglyáit elhagyva, meredek köves ösvényen haladva egy kis kitérőt tettünk és felmentünk a Kis-Aklos Teraszára (Terasa Ocolaşului Mic ), ahonnan túravezetőnk részletes beszámolója alapján megcsodálhattuk nemcsak a Miron-buglyáit meg a Butu-tornyát, hanem a Dór-oszlopokat (Coloanele Dorice), valamint a Nagy-Aklos meredek szikláit és oldalfalát is. Reménykedtünk hátha felbukkanak a zergék, de ezúttal nem volt szerencsénk. Pár percnyi fotózás  után folytattuk gyalogtúránkat a fenyvesek között egy meredek erdei ösvényen, miután egy törpefenyőkkel körülvett ösvényen kiérünk a Kis-Aklos (Ocolaşului Mic) sziklákkal teleszórt platójára, melyet a Butu Tornyai zárnak (Turnul lui Butu şi Ana). Bővizű forrásvízből olthattuk szomjunkat, majd tovább folytattuk utunkat az erdei  ösvényen, ahol váratlanul megpillantottunk két legelésző zergét a fenyőfák között. Pár fotó elkészítése után  haladtunk tovább a célunk felé. A Gedeon sziklái között meredek, törmelékes szakasz következett,  de szerencsénkre rövid idő után megpillantottuk a már nagyon várt Dochia menedékházat. A látvány kárpótolta a fáradságot. A Dochia menedékházhoz érve,  a kellőképpen elfáradt és megéhezett csapat elfogyasztotta a jól megérdemelt ebédjét. A menedékház teraszáról gyönyörködhettünk az elénk táruló látványban,  innen látható a Csalhó legmagasabb pontja, a Nagy-Aklos (Ocolaşul Mare 1907 m) platója, vele szemben pedig a Gedeon Lapos Köve (Piatra Lată din Ghedeon).

A pihenő után a csapat nagyobb része folytatta az utat a Tóka csúcsra (vf. Toaca 1904 m). A 2 órás út után,  rövid pihenőt tartva elindultunk a visszafelé vezető útunkon, amely  törpefenyők között haladt a Piatra Lăcrimată (Könnyező-kő) homokkő sziklái felé. Megcsodálhattuk a Pásztor-kő (Piatra Ciobanului) szikláit, majd az elágazásnál a Dörgő-vízesés (Duruitoarea 1021 m) felé vettük az irányt a Kalap  nyeregbe (La Pālārie 1743 m). Innen leereszkedtünk  a Vajda –vályújához (Jgheabul lui Vodă). Átellenben a  Stanile-kerítés (Gardul Stānilelor) nevű sziklakatlan párkányán újabb zergéket láttunk békésen legelni.

Kényelmes ereszkedő után az erdei úton, fél 6-ra visszajutottunk a gyalogtúránk kiinduló pontjához. Csoportkép készítése után  túravezetőnknek megköszöntük a tartalmas,  szép túrát,  autókba ültünk és elindultunk hazafelé egy kis megállóval a Pongrácz tetőn lévő Oxygén restro étteremnél, majd 18 km és 1000 méter szintkülönbség megtétele után 21 órára hazáérkeztünk.

Köszönjük ezt az élménydús  kirándulást és a mindig jól felkészült túravezetőnknek, Bölöni Sanyinak a túravezetést!